Pályázz profin!

Érdekel, hogy milyen pályázati lehetőségeid vannak? Úgy érzed, elveszel a sok ajánlat között és mégsem vagy biztos benne, hogy belevághatsz-e? Vállalkozást indítanál, bővítenél, fejlesztenél? Tudni szeretnéd, hogy milyen lehetőségei vannak egy nonprofit szervezetnek? Ha pályázati segítségre van szükséged, itt jó helyen jársz!

Van projekted?

És mik az indikátoraid?

Az első kérdésre bizonyára tudod a választ. Ha nem, akkor nézd meg korábbi bejegyzésemet, ahol a projektekről írok.

A második kérdés megválaszolása okoz némi gondot? Hadd segítsek:

Amikor elkészíted a projekt tervedet, amely alapján a pályázati anyagot össze tudod állítani, meg kell határoznod különböző indikátorokat is. Az indikátorok tulajdonképpen mutatószámok, melyek segítségével az elért eredményeket tudod bemutatni. Az indikátorok segítségével tudod projekted céljait számszerűsíteni, azaz egyértelműen meghatározni, hogy melyek azok a célok, melyek elérése esetén projekted sikeres volt-e.

Egy pályázat esetében az indikátorok mutatják meg a projekt eredményességét, a pályázat ellenőrzése során a monitorozás alapját az Általad megadott indikátorok képezik. az indikátorok tehát olyan objektíven mérhető jelzőszámok és specifikációk, melyek az eredmények

–          mennyiségi (db, fő, Ft, stb.),

–          minőségi (funkcióra, helyre, célcsoportra utaló jellemző, kategória, szint, stb.)

–          időben (állandó, időszakos, stb.) meghatározását adják.

Annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy milyenek a jó indikátorok általában kétféle megközelítést használnak.

Az egyik megközelítés az ún. SMART kritériumok (a kritériumok angol nevének kezdőbetűiből összeolvasva), melyeknek meg kell felelnie az indikátoroknak. Ennek értelmében az indikátorok meghatározásakor ügyelned kell arra, hogy az Általad megadott értékek

–          specifikusak (Specific)

–          mérhetőek (Measurable)

–          elérhetőek (Achievable)

–          reálisak és (Realistic)

–          ún. idő alapúak legyenek (Time-based).

A másik megközelítés alapján az indikátorokkal szemben léteznek az ún. QQTTP kritériumok (szintén az angol elnevezések kezdőbetűiből származtatva az elnevezést), melyek a következő kérdésekre adják meg a választ:

–          mennyiségi változás (Quantity)

–          minőségi változás (Quality)

–          ki a célcsoport, azaz kinek valósítjuk meg a projektet (Target group)

–          mennyi idő alatt valósítjuk meg (Time)

–          hol valósítjuk meg (Place)

Az indikátorok tehát azt a célt szolgálják, hogy a projekted közvetlenül mérhetővé váljon, segít, hogy lásd, milyen mértékben sikerült projektedet megvalósítanod.

Most már tudod, mik azok a az indikátorok, azt azonban még nem írtam, hoyg az indikátoroknak több fajtája létezik, ezek a következők:

Input indikátorok

Ezek az indikátorok gyakorlatilag a projekt megvalósításához szükséges pénzügyi és humánerőforrások összességét jelenti.

Output indikátorok

Ezen indikátorok a projekt keretében végzett tevékenység(ek) közvetlen „kimenetét” mutatják. Ilyen például egy képzés pályázat esetében a résztvevők létszáma, egy eszközbeszerzés esetében a megvásárolt berendezések, eszközök darabszáma).

Eredmény indikátorok

Az eredmény indikátorok a projekt közvetlen hatását mérik, tehát a tábor pályázat esetében a képzést sikeresen elvégzők száma, a gép, eszközbeszerzés esetében pedig a beszerzés eredményeként keletkező teljesítménynövekedés, minőségjavulás, stb.

Hatás indikátorok

A hatás indikátorok hosszabb távon mérhető és értelmezhető hatásokat mérnek. Ezek egy-egy projekt tágabb, közvetettebb eredményeit mérik, mint például a gépbeszerzés követően keletkező versenyelőny, a képzés hatására fejlődő vállalkozások, vagy a munkanélküliek csökkenő száma.

A legfontosabb, amikor az indikátorokat kell meghatároznod a projekted vonatkozásában az, hogy azok minden esetben bárki számára érthetőek, megbízhatóak, ellenőrizhetőek legyenek.

Ismét felteszem a kérdést: Mik az indikátoraid?

Ha van egy projekted vagy egy projekt ötleted, most ülj le, és minden indikátor típushoz írj fel magadnak legalább egyet!

Sikeres tervezést és pályázást kívánok!

Kérdésed, véleményed van? Írj hozzászólást

Tetszett, másokat is érdekelhet? Oszd meg!
  • Web Site says:

    If you are going for most excellent contents like myself, only go
    to see this website daily since it offers feature contents,
    thanks

    2013. november 17. vasárnap at 13:29

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*