Pályázz profin!

Érdekel, hogy milyen pályázati lehetőségeid vannak? Úgy érzed, elveszel a sok ajánlat között és mégsem vagy biztos benne, hogy belevághatsz-e? Vállalkozást indítanál, bővítenél, fejlesztenél? Tudni szeretnéd, hogy milyen lehetőségei vannak egy nonprofit szervezetnek? Ha pályázati segítségre van szükséged, itt jó helyen jársz!

Pályázzak vagy ne?

Vállalkozóként vagy cégvezetőként bizonyára a Te célod is az, hogy terméked, szolgáltatásod értékesítése által minél nagyobb haszonra tegyél szert, sikeres legyél az életben, valamely területen segíts másoknak, megoldást nyújts az emberek valamely problémájára. Az elmúlt hónapokban azonban egyre többet hallani a válságról, és sokan vannak, akik nem csak hallanak róla, hanem közelről érinti is őket. Lehet, hogy Te is épp azért olvasol most, mert megoldásokat keresel arra, hogyan tartsd életben vállalkozásod, hogyan működtesd tovább a céged. Vagy éppen azért látogattad meg oldalam, mert el szeretnéd kerülni a válságot azáltal, hogy elébe mész a dolgoknak, és megpróbálsz növekedni, fejlődni. Mindkét célhoz fontos a megfontolt pénzügyi tervezés, a jól tájékozottság.

Akár az életben maradás, akár a növekedés, fejlődés a célod, mindkét esetben arra van szükséged, hogy vállalkozásod pénzügyeit tudatosan tervezd, kidolgozd a fennmaradási, fejlődési stratégiád.

Ezen belül több kérdés van, amire választ kell adnod, melyek közül nézzük meg a legfontosabbakat:

 

  1. Milyen a termékem, szolgáltatásom? Megállja a helyét a piacon, van rá kereslet?

Ha igen a válaszod, akkor gyorsan ugorhatsz is a következő kérdésre. Ha azonban úgy gondolod, hogy tudnál mit fejleszteni, ha nem vagy elégedett a forgalmaddal, a vevőid létszámával, akkor el kell gondolkoznod azon, hogy esetleg megújítsd a terméked, szolgáltatásod, kibővítsd azt, vagy esetleg valami teljesen újjal egészítsd ki a termék-, szolgáltatás palettád.

Hogy mi legyen az, ahhoz piackutatásra van szükséged, kérdezed meg a jelenlegi vevőidet, minek örülnének, mit várnak Tőled, mit szeretnének a jelenlegieken felül kapni. A válaszok segítséget nyújthatnak a döntésben. Ha például fodrászatot üzemeltetsz, és fogynak az ügyfeleid, vagy esetleg ritkábban járnak hozzád, mert kevesebbet tudnak költeni hajvágásra, bővítheted a szolgáltatásod termékértékesítéssel (többféle hajápolási, kozmetikai terméket forgalmazó céget találsz a piacon, akik örömmel veszik az újabb viszonteladók megkeresését). Választhatsz ugyanakkor olyan kiegészítő szolgáltatást, mely nem kapcsolódik szervesen a fodrászathoz, viszont olyan versenyelőnyt teremt Számodra, mely miatt szívesen választanak az ügyfelek Téged. Ilyen szolgáltatás lehet például a Wi-fi (vezeték nélküli internet elérés), mely Neked csupán havi pár ezer forintba kerül, viszont a fodrászatban időt töltő, várakozó ügyfelek hasznosan tölthetik minden percüket, olvashatják e-mailjeiket, csetelhetnek barátaikkal. Én magam szívesen járnék ilyen fodrászatba, a búra alatt üldögélve elintézhetném a napi levelezésemet… 🙂

Sok fejlesztés van, mely kis beruházás, kis költség igényű, ezeket az apróságokat könnyű bevezetni, könnyű megvalósítani. De mi a helyzet akkor, ha csak nagy értékű beruházás, fejlesztés árán érheted el a változást? Ha olyan terméket árulsz, melyből egy újabb kifejlesztése vagy bevezetése nagy összegekbe kerül? Vagy ha épp olyan szolgáltatást nyújtasz, mely komoly gép és eszköz igényű?

Bizony a fejlesztéshez gyakran nagy összegekre van szükség. Mondhatod, hogy hiszen éppen azért kellene fejlődnöm, mert nincs elég bevételem, nem tudok megélni, de akkor miből fejlesszek? Hamarosan erre a kérdésre is választ kapsz, ám előbb következzen a következő kérdés:

  1. Jól működik az értékesítésem? Hatékony a termékemhez, szolgáltatásomhoz kapcsolt marketing tevékenységem?

Hiába van egy jól kifejlesztett, kiválóan működő, hasznos terméked, ha senki nem tud róla, ha az emberek nem érzik úgy, hogy szükségük van az általad forgalmazott termékre. Hiába nyújtasz olyan szolgáltatás, mely sokaknak hasznára lehet, ha nem tudnak róla.

Ha valóban piacképes, valós szükségletet kielégítő, a problémákra valódi megoldást nyújtó terméked, szolgáltatásod van, mégis vannak értékesítési problémáid, akkor el kell gondolkoznod azon, hogy változtass meglévő értékesítési módszereiden. Nyiss például újabb piacok felé, kezdd el az online értékesítést, terjeszkedj külföldön, és hasonlók. Ehhez lehet, hogy külső segítségre van szükséged, mert nem vagy marketing vagy értékesítési szakember, esetleg a terjeszkedés, bővítés, értékesítési stílus váltás igényel akkora összegeket, melyekkel most nem rendelkezel. Honnan tudod előteremteni az anyagi forrásokat minderre? A választ mindjárt olvashatod!

  1. Milyen a kapcsolatom az ügyfélkörömmel? Vannak visszatérő vagy törzsvásárlóim? Folyamatosan bővül, vagy inkább folyamatosan cserélődik az ügyfélköröm?

A biztos bevétel elérése érdekében szükséged van arra, hogy legyenek törzsvásárlóid, vagy ha lehetséges, akkor előfizetőid. A stabil, biztos, tervezhető bevételhez szükséged van arra, hogy tudd, havonta, negyedévente kb. mekkora fix összegre számíthatsz vállalkozásodból. Maradva a fodrász példánál: visszajárnak az ügyfeleid rendszeres időközönként új frizurát csináltatni? Teszel valamit annak érdekében, hogy újra és újra Téged válasszanak?

Elősegítheted ezt extra kedvezményekkel (például törzsvásárlói rendszer, állandó stabil árengedménnyel, vagy ingyenes szolgáltatással), plusz szolgáltatásokkal, folyamatos kapcsolattartással, vevőelégedettségi felmérésekkel.

Ha az online életben is jelen van vállalkozásod, akkor kihasználhatod a social média adta lehetőségeket arra, hogy megerősítsd a kapcsolatod állandó ügyfeleiddel. Találkoztam már olyan fogorvosi honlappal, ahol online lehetett időpontot kérni, az orvossal csetleni, az üzenőfalán kérdezni, ahol természetesen valódi válaszok érkeztek. Ugye, hogy az ilyen orvos szimpátiát ébreszt Benned? Úgy érzed, ő valóban törődik Veled, neki valóban fontos vagy? Ez sokszor nem kerül pénzbe, csak némi időbe, kreativitásba és odafigyelésbe.

  1. Hogy állsz vállalkozásod pénzügyeivel? Tervezed tudatosan a bevételeidet, kiadásaidat? Készítesz féléves, éves, több éves pénzügyi tervet?

Ha eddig még nem tetted, hasznos lehet leülnöd a könyvelőddel, átnézned az eddigi kiadásaidat, bevételeidet, megvizsgálnod, mikor és vajon miért érkezetek a bevételeid, mire és mennyit kell költened? Mik a fix kiadásaid, mik voltak a nem tervezett váratlan kiadásaid? A felmérés után megtervezheted kiadásaidat, megnézheted, hol lehet csökkenteni azokat, hol lehet átcsoportosítani, átszervezni, melyek azok az összegek, amelyeket meg tudsz takarítani, be tudsz fektetni, vissza tudsz forgatni. Ha tisztában vagy a pénzügyeiddel, sokkal könnyebb döntéseket hoznod, ha tudatosan tervezed a kiadásaidat, jelentősen csökkentheted azokat, és magasabb összegeket fordíthatsz vállalkozásod fejlesztésére. Megér Neked néhány órát, 1-2 napot az előrelépés?

  1. Gondold végig és írd le vállalkozásod erősségeit, gyengeségeit, azokat a lehetőségeket, amelyek előtted állnak, és azokat a veszélyeket, amelyek tevékenységed során felmerülhetnek!

Fontos, hogy időről időre felmérd vállalkozásod jelenlegi helyzetét, objektíven megvizsgáld, hol is tartasz, hogyan állsz. A helyzetkép elkészítése segít abban, hogy döntéseket hozz a jövőre nézve, meglásd, merre lépj tovább, mik azok a problémák, amelyek megoldásra várnak, melyek azok az akadályok, amelyeket le kell küzdened, és mik azok a lehetőségek, melyekkel az adott helyzetben élhetnél.

Ha mindezeket a kérdéseket megválaszolod, világos képet kapsz arról, hol is tartasz, merre haladsz, merre haladhatsz, mire van szükséged a továbblépéshez.

Sok esetben szükséged van anyagi forrásokra a fejlődéshez, újabb beruházások, termékfejlesztések, gyártásbővítés, szolgáltatás bevezetés megvalósításához. Úgy gondolom, hogy a legtöbbünk nem képes hirtelen milliókat előteremteni ezen célok elérésére. Ilyen esetekben elgondolkozhatunk a hitelfelvétel lehetőségén, mely sokunk számára riasztó, kockázatos vagy éppen nem kivitelezhető megoldást jelent.

Céljaink elérésében hatékony segítséget jelentenek a pályázati források. Ezen pénzek sok esetben vissza nem térítendő támogatás formájában nyerhetőek el, ami azt jelenti, hogy néhány esetben egy összegben előre, néhány esetben szakaszosan folyósítva, máskor pedig utólag fizetve nyerhetünk olyan összegeket, melyeket nem kell visszafizetnünk, csupán azt kell igazolnunk, hogy a vállalt cél elérésére fordítottuk az adott összeget.

Ha képesek vagyunk pénzügyeinket tudatosan tervezni és irányítani, ha vannak világos céljaink, akkor mindenképpen érdemes elgondolkoznunk a pályázás lehetőségén. Igaz, hogy egy-egy pályázat elkészítése esetenként sok időt vesz igénybe, ha pályázatíró segítségét kérjük, akkor kiadással is jár, ugyanakkor mérlegelnünk kell, hogy a megpályázott összeg elnyerése esetén mekkora a hasznunk mindebből. Ha a mérleget pozitívnak ítéljük, vágjunk bele a pályázat megírásába.

Rengeteg olyan pályázati kiírás létezik, amelyek biztos anyagi támogatást jelentenek, ilyenek például az évente megjelenő gép és eszköz beszerzésre kiírt pályázatok, vagy a jelenlegi gazdasági nehézségek enyhítésére kiírt munkahelymegtartást segítő pályázatok. Mielőtt egy beruházásról, egy esetleg leépítésről, egy esetleges termeléscsökkentésről döntünk, érdemes körülnéznünk a pályázatok terén, milyen lehetőségeink vannak estre bevétel megszerzésére, mely segíthet a megszorító döntések elkerülésében, sőt növekedésünket eredményezheti. A rendszeresen kiírt turisztikai fejlesztési támogatások, ha jó ötletek mellé társulnak kiváló segítséget jelentenek egy kis panzió, egy magánszálláshely felvirágoztatásához, bővítéséhez.

Felmerülhet Benned a kérdés: Vajon számomra is léteznek kiírások? Az én problémámra is lehet megoldást találni? Ha igen, akkor is, hol találom meg a kiírásokat, milyen pályázatok érhetőek el?

Ha szeretnéd megtudni, hogy milyen pályázati lehetőségeid vannak, kérd az ingyenes pályázati előminősítést!

Tetszett, másokat is érdekelhet? Oszd meg!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*