Pályázz profin!

Érdekel, hogy milyen pályázati lehetőségeid vannak? Úgy érzed, elveszel a sok ajánlat között és mégsem vagy biztos benne, hogy belevághatsz-e? Vállalkozást indítanál, bővítenél, fejlesztenél? Tudni szeretnéd, hogy milyen lehetőségei vannak egy nonprofit szervezetnek? Ha pályázati segítségre van szükséged, itt jó helyen jársz!

Pályázatírás előtt… – Az előkészületek

Elképzelhető, hogy amikor az idei terveidet gondoltad végig, az is eszedbe jutott, hogy jó lenne pályázati pénzekkel előmozdítani vállalkozásod működését. Lehetséges, hogy már neki is álltál átnézni az aktuális kiírásokat. Ha szétnézel az Interneten, sok épp most aktuális kiírást találhatsz. Hogy hol, arról korábbi bejegyzéseimben írtam.

Mielőtt azonban lázasan nekiállnál összeállítani a pályázati anyagot, állj meg egy kicsit, és olvasd el ezt a bejegyzésem.

A pályázatok összeállítása előtt hasznos, és szerintem szükséges, hogy néhány dolgot elkészíts, melyek nem csak a pályázat megírásában nyújtanak segítséget, de egész éves munkádat is megkönnyítik.

Így tehát, mielőtt lázasan elkezdenél pályázati lehetőségek után kutatni 3 dolgot mindenképp tegyél meg:

1) Készítsd el a vállalkozásod általános bemutatkozó anyagát, melyben leírod:

Vállalkozásod rövid történetét, fejlődésének legjelentősebb állomásait

Az előző években végzett fontosabb tevékenységeket (mit, mikor, hol, hány fővel, milyen eredménnyel)

A vállalkozásod céljait/

A célok elérése érdekében végzett tevékenységeket

Vállalkozásod jelenlegi helyzetét (munkatársak, üzletfelek, partnerek, állandó, visszatérő ügyfelek létszáma, rendelkezésre álló erőforrások, eszközök, stb…)

A tervezett fejlesztési, fejlődési irányokat, továbblépési lehetőségeket.

2) Írd össze a vállalkozásod ez évi tervezett tevékenységeit. Gondold végig, melyek azok a tevékenységek, melyeket folyamatosan végzel, gyűjtsd össze mindet, majd írd össze azt is, hogy milyen eseti, alkalmi programokat terveztek ebben az évben, milyen termékeket fejlesztetek, jelentettek meg, bővítitek-e a termék portfoliót, stb…. A tervek összeírásakor a következő kérdéseket mindenképp válaszold meg:

Mit? Mi a tervezett tevékenység, termék, szolgáltatás?

Mikor? Ha ismétlődő eseményről van szó, akkor milyen gyakorisággal?

Hol? Milyen csatornán?

Kik vesznek részt a projektben?

Ki(k) a célcsoportod, mik a jellemzői(k), hány főből áll a célcsoport? Várhatóan hány főt érsz el termékeddel, szolgáltatásoddal?

Milyen eredményeket vársz az idei eseményektől?

Az adott események rövid ismertetése (pl. terméktulajdonságok, jellemzők, szolgáltatás ismertetése, stb…)/

Milyen módszereket alkalmazol a megvalósítás során?/

Kb. mekkora költségből valósítható meg a tervezett tevékenység?/

3) Készíts egy költségvetés tervet az adott évre vonatkozóan! Ezt nagyon fontos elkészítened. Az éves költségvetés tervezésénél segítségedre lehet korábbi bejegyzésem a pályázati költségvetés összeállításáról. Van azonban néhány dolog, amelyre az éves költségvetésnél oda kell figyelned.

Ha tovább olvasol, összegyűjtöttem Neked azokat a lépéseket, melyeket, ha követsz, összeállíthatsz egy költségvetés tervet, mely jó alapot szolgáltat majd nem csak a pályázatok elkészítéséhez, hanem a kiadások tervezéséhez, nyomon követéséhez is. Ezzel elkerülhető, hogy a rendelkezésre álló pénz hamarabb elfogyjon a kelleténél. Mik ezek a lépések?

Vedd számba azokat a kiadásokat, melyek a folyamatos működéshez szükségesek, úgy mint iroda bérlet, rezsi költség, bérek és járulékok költségei, adminisztrációs költségek (pl. könyvelő, bank költségek), egyéb irodaköltség (pl. fénymásoló papír, nyomtatóba tinta, tollak, egyéb irodai eszközök), utazási költségek, telefon, internet költség, felmerülő képzési díjak, előfizetési díjak, stb.

Írj össze minden olyan kiadást, amely nem kapcsolódik egyetlen konkrét termékhez, szolgáltatáshoz, eseményhez sem, mégis létezik, és fizetendő. Vedd számba a havonta felmerülő és az eseti kiadásokat is!

– Nézd meg az előbb összeállított éves tervet, és írd össze egyenként az összes tervezett esemény kiadásait a várható összegekkel együtt. Ha például szeretnél egy új szolgáltatás bevezetni már működő fodrászatodban, mondjuk szeretnél egy teázó sarkot üzemeltetni, ahol a várakozó hölgyek jól érezhetik magukat, írd össze, milyen berendezések, eszközök, fogyóeszközök szükségesek hozzá. Próbáld felmérni, hogy kb. hány fő veszi igénybe a szolgáltatást, a megfelelő kiszolgáláshoz miből mennyit kell vásárolni. Ha esetleg előre nem tudod megtervezni, kérj segítséget valakitől, akinek van tapasztalata költségvetés összeállításában.

– Amikor a működési és valamennyi tervezett egyéb esemény várható kiadásait összeírtad, összegezted, próbáld meg számba venni, milyen bevételekre számíthatsz az év során, valamint, hogy mik azok a kiadások, melyekre pályázati pénzt szeretnél kapni. Azaz a költségvetés kiadás oldala után állítsd össze a tervezett bevétel oldalt is! Írd össze, milyen állandó, rendszeres vagy eseti bevételeid voltak, és vizsgáld meg, ezek közül idén mire számíthatsz, nézd meg, melyek azok a kiadások, melyeket esetleg nem pénzen kell megvásárolnod, hanem partneri kapcsolatot kialakítva valakivel közösen tudod megvalósítani. Ha például van a környékeden egy keramikus, megkeresheted, hogy biztosítsa számodra a teázóban használt csészéket, cserébe Te reklámozod őt, akár szóróanyagokkal, akár lehetővé teszed, hogy kerámiai Nálad is megvásárolhatóak, megrendelhetőek legyenek.

Ha mindezzel készen vagy, ne dőlj hátra elégedetten… Ezek után következhet a pályázatok felkutatása…:)

Ha a fent leírt anyagokat összeállítod, jó alapod lesz arra, hogy elkészíts bármilyen pályázatot. A rendelkezésre álló dokumentumokat csupán „testre kell szabnod”, azaz az általános ismertetésen túl azokat a pontokat kell bővebben, részletesebben kifejtened, melyekre támogatást szeretnél kapni. Ez már egy sokkal egyszerűbb és gyorsabb munka, mint miden alkalommal a nulláról indulni.

Ezzel az egyszeri időbefektetéssel egész évben jól használható segítséget készítettél magadnak, melyet érdemes elővenned nem csak akkor, amikor pályázatot készítesz, de bármely más esetben is nagy hasznát veheted. Akár üzleti tárgyaláson, akár olyankor, amikor néhány szóban kell bemutatnod vállalkozásod, vagy éppen csupán arról kell beszélned, épp hogy áll vállalkozásod, vagy mik a terveitek.

Megtervezted már az idei éved? Végiggondoltad, hogy mit szeretnél megvalósítani? Összeállítottad az idei évre vonatkozó költségvetésedet?

Ha még nem, itt az ideje, hogy megtedd

Induljon hát a munka! 🙂

Tetszett, másokat is érdekelhet? Oszd meg!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*